Puterea unei atitudini flexibile

Nu de putine ori m-am intrebat ce ne face atat de diferiti in fata reusitei, dar mai ales a suferintei? De ce unii oameni par sa faca fata unor furtuni ingrozitoare, in timp ce altii sunt doborati la prima pala de vant? Ce ne diferentiaza: materialul genetic, modelele avute in viata, caracteristicile ce tin de personalitate?

Un lucru este cert: viata te va provoca la un moment dat, iti va lua ceva sau iti va da peste cap planurile. Cand se intampla asta ai posibilitatea de a alege: sa negi, sa supravietuiesti sau sa infloresti. Diferenta este data de atitudine.

Atitudinea si personalitatea

Personalitatea este o suma a temperamentului innascut al unei persoane (coleric, melancolic, sangvinic, flegmatic etc.) si a caracterului format in urma experientelor de viata (prin prisma raportarii la familie, societate, religie etc.). In urma unor experiente de viata diferite, doua persoane cu acelasi tip de temperament au personalitati diferite.

Atitudinea este felul de a privi sau de a reactiona asupra circumstantelor in functie de personalitatea fiecaruia. Ceea ce sperie pe cineva, poate entuziasma pe altcineva. Vremea de afara poate fi o placere pentru cineva introvertit, care adora sa stea in casa si sa citeasca sau o frustrare pentru cineva extravertit, care ar vrea sa iasa afara si sa se distreze.

Initial am invatat atitudinea fata de viata de la oamenii pe care i-am avut modele (parinti, profesori), oameni care au facut ce au stiut si putut in functie circumstantele lor de viata. Astfel am creat un model pe care l-am repetat cu fiecare noua experienta, care ne confirma ceea ce stiam deja in interiorul nostru: fie “Viata este grea si experientele grele ma fac sa sufar”, fie “Am aflat acum ce nu functioneaza, o sa incerc altceva”.

Atitudinea este cel mai bun prieten sau cel mai de temut dusman. Atitudinea determina felul in care reactionezi la experientele vietii, felul in care gandesti, ceea ce crezi despre tine si ceea ce iti spui tie.

Radacinile atitudinii sunt in interior, iar efectele sau fructele se vad in exterior. Atitudinea contine deci experientele trecute, vorbeste despre prezent si pe baza ei se poate anticipa viitorul unei persoane.

Cum reactionezi cand gresesti?

Ce iti spui atunci cand cineva se uita urat la tine?

Cum iti traiesti ziua atunci cand nu te-ai trezit in cea mai buna forma?

***

Daca acum ceva ani gandeam in termeni de atitudine pozitiva sau negativa, acum aceasta clasificare nu mi se mai pare adecvata convingerilor mele. Pe masura ce am studiat mai mult subiectul am gasit o alta clasificare, de data aceasta dovedita stiintific.

Cercetarile facute la universitatea de la Stanford de catre psihologul Carol Dweck arata ca atitudinea prezice succesul in viata mai mult decat IQ-ul.

Potrivit acestor cercetari, oamenii se incadreaza in doua tipologii de atitudini: oameni cu o atitudine fixa si oameni cu o atitudine flexibila (orientata pe evolutie sau crestere).

Oamenii cu o atitudine fixa nu cred in schimbare sau nu cred ca schimbarea sta in mainile lor. Acestia se concentreaza in general pe jumatatea goala a paharului si se simt depasiti de obstacolele ce par mai mari decat pot duce.

Oamenii cu o atitudine setata pe cresterea lor ca persoane cred ca obstacolele apar ca ei sa poata invata si creste.

Echilibrul inseamna sa vezi atat partea goala, cat si cea plina, nu doar una dintre ele; sa crezi ca poti merge inainte si ca poti depasi orice obstacol care apare in calea ta.

Cea mai mare parte a cercetarilor facute de Carol Dweck se axeaza pe abordarea atitudinii din aceasta perspectiva. Cartea “Mindset” a autoarei este o compilatie a rezultatelor obtinute in urma acestor cercetari.

Diferentele dintre cele doua tipuri de atitudine

Fiecare avem o rama in care incadram viata, dam experientelor si evenimentelor un sens.

Persoanele care au o atitudine fixa (sau o viziune “inramata” asupra vietii) vad viata ca destin prestabilit asupra carora nu avem putere si ar fi bine nici sa nu incercam sa schimbam ceva. “Norocul” sau “ghinionul” sunt atribute ale destinului si ne nastem sau nu cu ele.

De cele mai multe ori acest tip de atitudine nu este constientizat. Uneori el poate ramane neconstientizat pe tot parcursul vietii. Alteori, o anumita situatie, de obicei dureroasa, forteaza persoana sa priveasca dincolo de aceasta “rama”.

De cealalta parte se afla atitudinea flexibila sau de crestere. Aceasta din urma vine la pachet cu convingerea ca te poti imbunatati ca persoana daca depui suficient efort. Bineinteles ca suntem diferiti ca personalitati, talente, pasiuni sau abilitati, dar aceasta constientizare nu impiedica convingerea ca toti putem sa influentam propriul destin prin experiente, esecuri, reusite si invatare.

Asa cum spuneam deja, cele doua tipuri distincte de atitudine atrag experiente diferite, experiente care confirma ceea ce credem:

Atitudinea si relatiile

  • atitudinea fixa confirma stagnarea in ceea ce ne este confortabil, apara tot ceea ce mintea serveste drept scuze si se agata de reusite – “Daca nu am obtinut ce mi-am dorit inseamna ca am esuat, asa ca de ce sa mai incerc?”
  • atitudinea flexibila confirma evolutia ca persoane fata de ceea ce am fost acum 1 an, 5 sau 10 ani; nu crede tot ce ii spune mintea si nu se imbata cu reusite – “Conteaza ceea ce am facut, nu ceea ce am obtinut”.

Relatiile reprezinta una dintre ariile cele mai sugestive cand vine vorba de diferenta dintre cele doua tipuri de atitudine. O atitudine flexibila iti creeaza legaturi mai profunde cu oamenii din jurul tau.

Carol Dweck spune ca oamenii cu o atitudine fixa percep respingerile si relatiile esuate ca fiind o oglinda a propriilor defecte. Tot acesti oameni au tendinta de a percepe relatiile ca pe un camp de batalie pe care trebuie sa isi demonstreze superioritatea si sa atace uneori inainte de a fi atacati de parteneri.

Cei cu o atitudine de crestere nu se identifica cu hibele relatiei, ci le folosesc ca punct de plecare pentru a invata despre ei insisi si pentru a imbunatati relatia, iar atunci cand totusi lucrurile nu functioneaza sunt mult mai capabili sa mearga inainte.

Atitudinea si munca

Imi aduc aminte un interviu cu un sportiv de performanta care sustinea ca talentul lui era inferior celui al unui alt coleg de breasla. Cu toate acestea, atitudinea de invingator il facea sa munceasca mai multe ore si sa compenseze diferenta de talent.

Astfel, el isi depasea propriile limitari, iar in timp a ajuns sa aiba rezultate mai bune si sa urce tot mai sus in topuri. O atitudine flexibila si perseverenta pot face ca limitele sa nu devina o piedica.

***

Partea buna este ca atitudinea fixa este “fixa” doar in anumite etape ale vietii, iar atitudinea flexibila poate fi cultivata. Bineinteles ca acest lucru nu se intampla peste noapte sau fara efort, dar este posibil.

  1. In primul rand este nevoie sa crezi ca iti poti schimba atitudinea, ca te poți schimba tu si nu oamenii din jur, situatiile sau soarta. Aceasta conditie este primordiala, iar acest lucru nu se poate intampla fara constientizarea situatiilor in care ai o atitudine fixa.

Constientizeaza dialogul interior pe care il porti – starea de observator presupune sa te privesti pe tine si situatia in care te afli din exterior. Uneori imi imaginez ca ies din propriul meu corp si ma privesc, ma ascult, ca pe o alta persoana. Este interesant sa observi cum iti vorbesti si ce crezi.

De asemenea, observa-ti emoțiile. Acestea sunt cei mai buni mesageri. Furia este un semnal că lucrurile au scăpat de sub control, că este nevoie să te uiți la tine, la cei din jur, la felul în care ai stabilit (sau nu) limite.

Apreciaza lucrurile marunte – odată cu conștientizarea vine aprecierea. Ieri spalam vasele si ma gandeam “ Ce bine ar fi fost sa o masina de spalat vase…” si chiar daca ma concentrez in general pe solutii, din motive obiective stiam ca nu pot avea acum o masina de spalat vase. In loc sa ma intristez din cauza asta, am realizat ca am doua maini si ca pot spala, ca exista oameni fara apa curenta sau fara maini. “Ce norocoasă sunt!”, mi-am zis.

  • Fii schimbarea pe care vrei sa o vezi in jur. Toti avem momente in care simtim ca suntem neajutorati si nu putem face fata, ceea ce este normal. Tot normal este sa ceri ajutorul atunci cand simti ca te-ai blocat sau esti in dificultate – o persoana draga, un prieten, un specialist in domeniu.

Fa ceva, orice – acel orice este mai bun decat nimic. In loc sa iti imaginezi “Cum ar fi daca…”, actioneaza. Orice pas, oricat de mic si in orice directie va misca lucrurile. Pasivitatea si dialogul mental nu sunt suficiente pentru a schimba starea de fapt.

De asemenea, cauta orice activitate fizica care te ajuta sa ieși din minte  (alergat, sport sau o simpla plimbare, mai ales cand vom iesi din perioada de izolare) – miscarea pune in actiune corpul, dar si mintea.

  • Alege oamenii cu care te asociezi si modelele tale. Stiu oameni care abia in momentul in care si-au schimbat mediul au putut să vada cum este sa se schimbe. Eu insami, cu acces la educatie si informatii am avut nevoie de ani buni de zile pentru a-mi asuma responsabilitatea asupra propriei vieti. 

La un moment dat citeam ca indrumarile din astfel de articole nu pot fi aplicate de oameni din anumite medii, oameni pentru care sportul sau sau alte sfaturi sună SF. Da, mediul, accesul și deschiderea la informație sunt factori decisivi.

  • Ajuta pe alții, cauta grupuri de suport – reflectarea in ceilalti poate sa iti arate propriile limite (ajutand te ajuti pe tine).

***

Atitudinea iti determina alegerile, alegerile iti determina respectul fata de propria persoana, respectul fata de tine determina actiunile tale, iar actiunile determina gradul de satisfactie fata de propia ta viata. Asadar, merita sa privesti cu mai multa seriozitate atitudinea pe care o ai in acest moment?

Chiar daca viata ar fi putut fi altfel nu inseamna ca ar fi fost neaparat mai buna. Sunt multe lucruri pe care nu le putem controla, dar atitudinea aleasa sta in puterea noastra.

In final, las aici “Rugaciunea pentru seninatate” folosita in grupurile de dependenta: “Doamne, da-mi seninatatea de a accepta ceea ce nu pot schimba, curaj sa schimb ceea ce pot si intelepciunea de a face diferenta dintre ele.”

Tu ce poti schimba?

Dincolo de ecran, Simona.

Poţi să te abonezi la newsletter pentru a fi la curent cu noile informatii de pe blog!  Vei primi totodată materialul gratuit "4 metode pentru a crea viața pe care o dorești"

Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos, apoi să confirmi cererea de abonare cu un click pe link-ul din emailul primit.

Articole asemanatoare:

Lasa un comentariu prin facebook:

comentarii prin facebook!

Powered by Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *