Cum să eviți capcana gândirii pozitive

Ne place să ne gândim la lucruri frumoase. Ne place să fim fericiți. Ne place să ni se vorbească despre cum să fim fericiți având succes, relații extraordinare sau încredere în noi.

Acum mai mult ca niciodată ni se spune că indiferent cine suntem și ce condiții de viață avem posibilitatea de a obține toate lucrurile astea și chiar mai mult.

 

„Soluțiile” sunt îndemâna oricui. Se vând soluțiile pentru a reuși în orice domeniu. Cu cât soluția este mai ieftină și mai rapidă cu atât este mai dorită.

 

Nu ne-am născut ieri. Știm că nimic nu cade din cer. Și totuși, până la casa de vis, cea pe care o avem necesită timp și bani, asta dacă nu locuim cu părinții sau cu chirie. Până la relația minunată, cea pe care o avem deja scârțâie, asta dacă nu tânjim după simpla existență a unui partener. Până la independența financiară pare cale lungă atunci când șefii sau colegii ne fac zilele amare, iar asta dacă nu căutăm cu disperare o sursă de venit. Până la încrederea neclintită în forțele proprii, avem îndoieli mari în capacitatea noastră de a reuși.

 

În adâncul tău răsare întrebarea: „Unde greșesc? Alții de ce par să reușească în timp ce eu mă zbat în neputință?”

 

După perioade de frământări îți iei inima în dinți și cauți mai departe: „Undeva trebuie să existe cineva sau ceva care să schimbe situația.” Suntem ființe dotate cu inteligență, așa că devine evident: „Am nevoie de o persoană care să îmi spună cum a reușit, iar dacă nu am o astfel de persoană aproape, citesc ce au făcut alții”.

 

Destul de rezonabil, nu? Până la punctul la care dai peste aparentul tău blocaj: propria persoană. “Cum adică eu sunt de vină că lucrurile nu merg așa cum îmi doresc?”. Treci apoi și de faza de autoînvinovățire doar pentru a decide că e nevoie să faci ceva. „Dar ce să fac?” e întrebarea care răsună în minte.

 

Ăsta e momentul în care te întâlnești cu o rudă, un vecin sau un coleg, care, cu zâmbetul pe buze, îți spune: „Nu-ți mai face probleme. Gândește pozitiv și totul o să se rezolve!” sau și mai rău, după ce ai afișat o mască de fericire pentru toți cei din jur găsești soluția într-o carte sau un film: „Gândește pozitiv și viața ta se va schimba!”.

 

Parcă toți ar deține un secret pe care trebuie neapărat să-l aplici și tu. Așa că încerci să gândești pozitiv în ciuda a tot ceea ce se întâmplă în jurul tău. Și pentru o perioadă funcționează. Asta până când picăturile care cad din toate părțile umplu paharul. Atunci îți vine să arunci pe fereastră toată nebunia asta cu gândirea pozitivă.

 

Pe de o parte ai vrea să strigi în gura mare că pentru tine nu funcționează, pe de altă parte te temi că poate ai greșit undeva și nu știi să aplici cum se cuvine ceea ce ai aflat. Altfel de ce nu ar funcționa și pentru tine?

 

Pentru că din toată teoria despre gândirea pozitivă lipsește de multe ori partea cea mai importantă, cea care dacă ar fi enunțată clar ar spulbera ideea de “rapid și simplu” a acestei soluții.

 

Adevărul despre gândirea pozitivă

 

Odată cu apariția filmului Secretul s-a popularizat așa-zisa „Lege a atracției”: manifestă în gând orice îți dorești pentru ca rezultatele să se materializeze apoi în viața reală.

 

În film apare un tip care, stând în fotoliul lui de acasă, își imaginează că este la volanul  unei mașini de mare viteză. Este doar unul dintre exemplele care induc ideea că orice este posibil fără a te ridica de pe canapea.

 

Chiar dacă se vorbea și înainte despre „puterea magică a gândului”, abia atunci a explodat o adevărată industrie a gândirii pozitive: cărți, seminarii, cursuri pline de tehnici gata de aplicat (afirmații, vizualizări, reformulări ale gândurilor negative).

 

Ideea că gândirea pozitivă nu funcționează (cel puțin nu în forma prezentată) poate irita mulți consumatori de informații pozitive, acele persoane care au tot timpul în portofel liste de afirmații sau tablouri ale viziunii pe pereți.

 

Nu este vorba nici pe departe de intenția mea de a demonta această teorie. Cu atât mai mult cu cât cred în ea în măsura în care este inclusă într-un sistem care să funcționeze și o aplic la rândul meu în viața mea.

 

Până la urmă și industria “self-help” (dezvoltarea personală) este una ca toate celelalte. Pentru ca o soluție (produs sau serviciu) să fie considerată de succes e nevoie să satisfacă așteptările cu care am pornit sau chiar mai mult decât atât. În afară de asta e nevoie de rezultate reale și de progres, altfel este doar o altă achiziție care produce plăcere de moment și apoi lasă un gust amar.

 

Ca în orice industrie există fani înrăiți (care sunt devotați trup și suflet), există oameni care au rezultate, există oameni care pretind că au rezultate pentru a fi acceptați de ceilalți, există cei care nu au rezultate pentru că nu au știut cum să aplice, există cei care n-au rezultate pentru că nici măcar nu au aplicat, există cei care critică orice.

 

Dintre cei care au aplicat cu succes gândirea pozitivă sunt foarte mulți cu bună credință, care vor să dea mai departe experiența lor. Numai că nu există doi oameni la fel, precum nu există două trasee ale vieții identice.

 

În marea asta de oameni ești TU, încercând să înțelegi ce funcționează pentru tine și ce nu.

 

De ce pentru unii funcționează gândirea pozitivă, iar pentru alții nu

Experiența mea cu gândirea pozitivă include liste de afirmații lipite pe dulapuri și pe biroul de la serviciu, poze cu ceea ce-mi doresc pe ecranul calculatorului și în dormitor, totul corelat cu repetarea afirmațiilor în oglindă zi de zi. Timp de aproape un an de zile am mers la serviciu cu zâmbetul pe buze repetându-mi în gând cum vor arăta diminețile mele în momentul în care voi trăi viața pe care mi-o doresc.

 

Țin să menționez că nu provin dintr-o familie în care să se fi practicat gândirea pozitivă sau optimismul, așa că noul meu comportament era un soi de luptă cu ceea ce aveam înrădăcinat în mine. Plus că pierdeam enegie când intram în contact cu oameni și situații dure, așa că spre seară forța de a gândi pozitiv se reducea considerabil.

 

Fiecare dintre noi avem propriile experiențe de viață care au creat în creierul nostru limbic o serie de legături neuronale.  Creierul limbic este acea parte a creierului responsabilă de stocarea comportamentul emoțional.

 

Așadar, pentru cei care au avut numeroase experiențe de viață negative s-a dezvoltat un comportament emoțional negativ. În sens contrar, pentru cei cu experiențe pozitive există un comportament emoțional pozitiv. Comportamentul emoțional pozitiv conduce automat la o gândire pozitivă, altfel spus cei care au o gândire pozitivă au o istorie a reușitelor în viață (în viața personală sau profesională).

 

Un studiu menționat în cartea “Puterea pozitivă a gândirii negative” de Julie Norem arată că gândirea pozitivă funcționează pentru cei care privesc viața într-un mod optimist și nu funcționează pentru cei pesimiști.

 

Deci gândirea pozitivă ajută acel procent de 20% din poulație care e deja emoțional pozitiv. Ce se întâmplă cu ceilalți 80% care n-au fost încurajați de-a lungul vieții, care au avut greutăți insurmontabile și experiențe dure?

 

Soluția care include gândirea pozitivă

 

Gândirea pozitivă e comodă și protectivă. Nu e nevoie să înfrunți greutățile, nu e nevoie să te gândești la lucrurile care te sperie. Gândirea pozitivă este folosită de multe ori ca paravan contra fricii, alteori ca o evadare în timp ce cușca devine din ce în ce mai îngustă.

 

Nu era nevoie să mă gândesc cum o să mă descurc dacă n-o să mai am loc de muncă (era singurul lucru pe care știam să-l fac), ci doar să-mi imaginez cât de bine ar fi fără el. În timp ce mă adânceam în neputință visam că sunt pe culmile fericirii.

 

Evident n-a fost suficient să merg pe stradă gândindu-mă că viața mea se va schimba. De asemenea nu erau suficiente nici cele 20 de afirmații repetate zilnic in fața oglinzii în timp ce creierul meu râdea de mine. Făceam parte din acei 80% setați emoțional negativ.

 

Ceea ce a schimbat situația la 180 de grade a fost altceva. În loc să-mi imaginez că ușa mi se va deschide în timp ce eu stau pe canapea așteptând, m-am ridicat și am început să pășesc încet. Frica era acolo pentru a crea scenarii care mai de care mai înfricoșătoare și surpriză, gândirea pozitivă nu era acolo să le spulbere.

 

Am început să nu mai ignor realitatea pentru a acoperi ceea ce simt, să renunț la a-mi imagina că totul se va rezolva de la sine sau că totul va fi numai așa cum visez eu.

 

Am făcut un plan care mi-a permis ca în decurs de câteva luni să ajung la acele dimineți pe care le visam, timp în care am gândit pozitiv, dar fără a mă demoraliza dacă aveam zile în care nu puteam să văd ușa. A gândi pozitiv înseamnă a merge înainte chiar dacă nu vezi nimic.

 

Singura cale de a modifica comportamentul emoțional negativ întipărit în mintea ta și de a trece la cel pozitiv este să acumulezi niște rezultate, să reușești în ceva ce ți-ai propus.

 

Doar acțiunea este cea care modifică creierul limbic formând noi legături neuronale.

 

La început nu va fi ușor pentru că experiențele acumulate îți repetă că n-ai cum să reușești, dar nu spune nimeni că odată ce te-ai ridicat de pe canapea e nevoie să începi să alergi (adică să îți dai demisia, să rupi relația, să te arunci în mijlocul leilor). E nevoie doar să începi să mergi cu mâna întinsă spre clanță.

 

Pentru asta e nevoie să înfrunți realitatea, să recunoști adevărul și situația în care te afli, să faci un plan (chiar și imperfect) și să începi cu un pas mic.

 

Ce îți dorești?

Poți să repari ceea ce există acum fără a fi nevoie să o iei de la zero?

Care este punctul de unde poți începe?

 

Așadar, pentru ca gândirea pozitivă să funcționeze este nevoie mai întâi de “a face” (acțiune pozitivă) și nu invers. Pentru că uneori asta e partea cea mai grea (cititul e partea cea mai ușoară), stabilește exact ceea ce-ți dorești și care este cel mai mic pas pe care-l poți face în condițiile în care ești acum. În timpul ăsta poți visa fără să riști să rămâi la stadiul de visare.

 

E nevoie de încrederea că poți face pentru ca următorul pas să vină de la sine. Apoi e nevoie să te ridici din nou și să faci și următorul pas. Dacă nu mă crezi pe cuvânt, începe și o să vezi rezultatele în propria ta viață. Plus că o să observi cum gândirea pozitivă va apărea de la sine.

 

Simona Culea

 

P.S. Dacă ai nevoie de îndrumări în a stabili cu exactitate ceea ce-ți dorești și pașii pe care să-i faci, descarcă (dacă n-ai făcut-o deja) materialul gratuit atașat acestei pagini.

 

Sursa foto: Zâmbet

Poţi să te abonezi la newsletter pentru a fi la curent cu noile informatii de pe blog!  Vei primi totodată materialul gratuit "4 metode pentru a crea viața pe care o dorești"

Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos, apoi să confirmi cererea de abonare cu un click pe link-ul din emailul primit.

Articole asemanatoare:

Lasa un comentariu prin facebook:

comentarii prin facebook!

Powered by Facebook Comments

0 comments