Cum sa-ti recunosti, accepti si eliberezi emotiile reprimate

Adu-ți aminte de o experiență foarte frumoasă din viața ta, un moment în care ai simțit o imensă bucurie. Ai reușit să găsești măcar un astfel de moment? Acum imaginează-ți un tablou cu o scenă a acelei experiențe. Sunt sigură că ai un zâmbet larg pe față. Cum arată acel tablou? Ce culori are?

 

Acum schimbăm puțin registrul. Adu-ți aminte de o experiență care te-a afectat într-un mod neplăcut pentru tine. Poate că ai cunoscut durerea, tristețea, mânia sau depresia. Dacă ai avea un tablou de atunci în casă, ce culori ar avea el și ce ai simți ori de câte ori l-ai revedea?

 

Ți-ai putea imagina cum ar arăta viața ta fără emoții?

 

Dacă viața ta ar fi o colecție de tablouri, emoțiile sunt cele care ar colora aceste tablouri. Fără emoții viața ar fi o rutină. N-am simți tristețea, dar nici bucuria. N-am experimenta durerea, dar nici iubirea.

 

Cu certitudine ai trăit emoții pe care ți-ai fi dorit să nu le cunoști vreodată: dispreț, frică, dezamăgiri, mânie, gelozie, egoism, ură, frustrare. Fără ele însă nu ai fi știut ce înseamnă speranța, încrederea, acceptarea, iubirea de sine, dăruirea, iertarea, răbdarea, perseverența. De aceea, mulțumește-ți pentru că ai avut curajul să trăiești aceste emoții.

 

Cum să mulțumesc pentru emoțiile negative?

 

Emoțiile în sine nu sunt pozitive sau negative. Noi dăm sens acestor emoții în funcție de filtrul prin care privim oamenii și situațiile din viața noastră. Cuvântul emoție în engleză este “emotion”. „E-motion” înseamnă energie în mișcare. Emoțiile sunt doar energii care se mișcă.

 

Emoțiile pe care noi le numim negative sunt energii emoționale care ne produc suferință. Partea tristă este că aceste “emoții negative” nu sunt o noutate. Ele sunt rezultatul unor experiențe din trecut, iar experiențele din prezent nu fac decât să trezească energia emoțiilor trăite atunci.

 

Suferința noastră din prezent este o consecință a energiilor emoționale pe care le-am ascuns în momentul în care ele au avut loc. Chiar dacă durerea sau mânia a trecut acum mult timp, energia acestor emoții a rămas captivă în interiorul nostru și se trezește ori de câte ori cineva sau ceva ne face să ne simțim așa cum ne-am simțit atunci. Fiecare dintre noi are un bagaj emoțional pe care îl cară în fiecare zi fără să-și dea seama.

 

Toată viața noastră experimentăm emoții diverse și de diferite intensități. Uneori viața poate să fie dură, iar emoțiile să devină de nesuportat. Cei mai mulți oameni aleg să ascundă aceste emoții, să le ignore și mai ales să nu vorbească despre ele. Emoțiile extreme ascund sub ele de multe ori amintiri neplăcute sau chiar dureroase:

- pierderea unor persoane dragi

- divorțuri sau probleme în familie

- certuri, traume, abuzuri fizice, mentale, verbale sau sexuale

- stres prelungit

- respingere, abandon, neglijare, sentimentul că nu ne ridicăm la înălțimea așteptărilor celorlalți, sentimentul de inferioritate.

 

Regulile societății în care trăim, așteptările pe care încercăm să le îndeplinim, dorința de a fi percepuți așa cum se cuvine de către cei care ne înconjoară ne fac să ținem în noi emoțiile.

 

Acumulăm furie pe colegul de serviciu sau pe șef, invidie pe cei care au obținut mai mult decât noi, frustrare că lucrurile nu se mișcă așa cum ne-am dori. Totodată evităm să exprimăm dragostea noastră necondiționată de teamă să nu fim răniți sau să nu “i se urce la cap” persoanei ce trezește în noi emoții pozitive.

 

Rezultatul este că lumea în care trăim apare ca o lume a emoțiilor închise cu un lacăt în interior și neexprimate. Controlul emoțiilor așa cum este el perceput în ziua de azi înseamnă reducere la tăcere.

 

Asta înseamnă să trăiești o viață în care nu te regăsești, să faci lucruri pe care nu vrei să le faci, să fii altfel decât ești tu cu adevărat. Avem rețeta perfectă către autodistrugere, iar exemple de semne prin care îți eviți emoțiile pot fi:

- să te prefaci că nu s-a întâmplat nimic

- să mănânci peste măsură, mai ales atunci când nu ți-e foame

- să fii mereu o persoană ocupată în așa fel încât să nu ai timp să simți

- să analizezi lucrurile în mod constant

- să muncești peste măsură

- să comunici la nivel superficial cu cei din jurul tău, încercând să eviți să vorbești despre felul în care te simți

- să îngropi emoțiile sub o mască a fericirii și bunei-dispoziții.

Singura persoană care poate schimba ceea ce simți ești tu

 

Un loc de muncă nou, o relație nouă, o haină nouă, o mașină nouă îți vor distrage temporar atenția de la emoțiile pe care încerci să le ascunzi. Este nevoie să înțelegi că iei emoțiile tale cu tine oriunde mergi. Ele vor rămâne cu tine până le eliberezi.

 

E nevoie de multă energie să-ți ascunzi emoțiile și să le păstrezi ascunse. Nu rămâi cu prea multă energie pentru lucrurile importante din viața ta atunci când cea mai mare parte a energiei se consumă pentru a-ți ține emoțiile sub control.

 

A fi o persoană sănătoasă emoțional necesită la fel de multă grijă față de tine întocmai ca pentru a fi o persoană sănătoasă din punct de vedere fizic. Imaginează-ți că ani de zile ai mâncat nesănătos și acum vrei să adopți o alimentație sănătoasă și să te simți bine în corpul tău. Acest lucru nu se poate întâmpla peste noapte.

 

Există numeroase metode, cărți sau tipuri de terapii care își doresc să ne învețe cum să ne gestionăm emoțiile. Unele se concentrează pe cum să ne comportăm atunci când apar emoțiile în viața de zi cu zi, cum să ne conștientizăm gândurile și reacțiile sau cum să ne detașăm de ele.

 

Prea puține metode pun accent pe cauza emoțiilor și pe ceea ce se află sub emoția pe care o simțim în prezent. Asta pentru că de cele mai multe ori emoția care pune stăpânire pe noi este doar un paravan pentru alte emoții la care nu mai ajungem din moment ce noi ne luptăm cu emoția de suprafață.

 

De exemplu, să spunem că simți frică de situațiile noi. Dedesubt se poate afla rușinea de a te afla în fața altora, iar sub rușine teama de a nu corespunde cerințelor.

 

Întrucât încă din copilărie am îngropat în mine o mulțime de emoții care au ajuns să mă consume ca adult (lipsa de încredere în mine și de încredere în oameni, lipsă de iubire și de apreciere, frica de a nu mă ridica la așteptările persoanelor iubite etc.), în momentul în care am descoperit lumea mea interioară, psihologia, NLP-ul și alte domenii conexe, am început să caut informații despre emoții.

 

Am înțeles cât de importantă este prezența prietenilor, a unui terapeut sau a unui îndrumător, cât de important este plânsul sau scrisul într-un jurnal, precum și schimbarea perspectivei. Mai mult decât atât am înțeles însă că emoțiile nu pot fi abordate de pe nivelul minții conștiente.

 

Timpul vindecă toate rănile…

 

Așa am auzit eu de la părinții mei ori de câte ori se întâmpla ceva neplăcut și asta a fost convingerea mea până când am început să privesc lucrurile dintr-o altă perspectivă. Sunt răni care nu se vindecă doar cu trecerea timpului. Sunt emoții care ies din nou la suprafață ori de câte ori cunoaștem oameni noi și aducem în relațiile noastre toate fricile și dezamăgirile din relațiile trecute. Sunt situații în care deși vrem să avem încredere în noi ne comportăm ca în copilărie când eram speriați.

 

Așa cum îți spuneam într-un articol trecut, mintea conștientă folosește doar 10% din resursele creierului. Celelalte aproximativ 90 de procente sunt folosite de subconștient. Subconștientul are o capacitate care este imposibil de controlat de către noi. Subconștientul stochează inclusiv amintirile la care noi nu avem acces cu mintea noastră conștientă.

 

De aceea este nevoie să apelăm la subconștient pentru a recunoaște, a scoate la suprafață, a accepta și elibera emoțiile care funcționează ca niște lanțuri. Ele ne împiedică să trăim astăzi viața pe care ne-o dorim.

 

Abordarea emoțiilor începând de la nivelul subconștientului

 

Cel mai simplu proces, proces pe care l-am aplicat pe propria mea piele cu revelații uimitoare și pe care îl poți face în intimitatea casei tale presupune, pe scurt, următorii pași:

 

  • Găsește un loc în care să fii tu cu tine și să nu te deranjeze nimeni
  • Inspiră și expiră de câteva ori, simte aerul care intră și iese din corp
  • Acum amintește-ți cea mai recentă emoție pe care ai simțit-o. Poate că s-a întâmplat astăzi ceva la serviciu sau pe drumul înapoi spre casă. Poate au fost mai multe situații care au trezit emoții puternice în tine. Alege una dintre ele.
  • Rememorează momentul, simte emoția în tine,ca și când acel lucru s-ar întâmpla din nou
  • Simte în ce parte a corpului se manifestă această emoție, dacă ea ar avea o parte a corpului în care s-ar simți
  • Amplific-o din ce în ce mai mult ca intensitate, până când simți că se duce în tot corpul
  • Acum întreabă-te când te-ai mai simțit așa, dacă există vreo altă persoană sau vreo amintire pe care o asociezi cu această stare
  • În funcție de răspuns, dă-ți voie să mergi dincolo de această emoție și să te întrebi ce se ascunde sub ea. Pot fi sunete, imagini sau mirosuri. Fiecare dintre noi simțim diferit. La fiecare nouă emoție, dă voie amintirilor să revină și să-ți spună dacă există persoane implicate în felul care te face să te simți așa.

 

În continuare, dacă ai descoperit vreo amintire sau vreo persoană, întreabă-te dacă poți ierta cu adevărat persoana care te-a făcut să te simți așa. Uneori răspunsul poate fi “Da”, alteori „Nu” sau „Nu în totalitate”.

 

Se poate întâmpla să fie nevoie să te ierți pe tine sau doar pur și simplu să-i dai voie emoției să iasă la suprafață. Procesul de iertare nu se face nici el la nivelul minții conștiente, de aceea poți să te întrebi de ce anume ai avea nevoie ca să poți ierta și poți purta o conversație imaginară cu persoana în cauză. Astfel, această persoană îți poate îndeplini cerințele și îți poate explica versiunea ei despre ceea ce s-a întâmplat.

 

Simpla lecturare a acestor rânduri n-are niciun efect, ci este nevoie ca tu să experimentezi procesul pe propria piele.

 

Pentru varianta completă îți recomand, așa cum am făcut-o și în articolul trecut, cartea „Călătoria” scrisă de Brandon Bays, autor și speaker american. Dacă n-ai citit-o încă, pune-o pe lista de citit.  :)

 

Autoarea vine și în România în perioada 10-12 Octombrie 2014. În cadrul seminarului intensiv ce va dura 3 zile se va lucra în mod direct cu conștientizarea și vindecarea emoțiilor captive. Detalii găsești pe site-ul evenimentului: The Journey Romania.

 

Primul pas pe care este nevoie să-l faci este să decizi că nu mai vrei să reacționezi în mod automat la emoțiile tale, ci că vrei să înțelegi ce este dincolo de ele.

 

Dacă ai întrebări, nu ezita să-mi scrii.

 

Eu sunt aici ca întotdeauna.

 

Cu drag,

Simona

 

Poţi să te abonezi la newsletter pentru a fi la curent cu noile informatii de pe blog!  Vei primi totodată materialul gratuit "4 metode pentru a crea viața pe care o dorești"

Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos, apoi să confirmi cererea de abonare cu un click pe link-ul din emailul primit.

Articole asemanatoare:

Lasa un comentariu prin facebook:

comentarii prin facebook!

Powered by Facebook Comments

0 comments