Controlul emoțiilor și cele 4 tipare emoționale

Emoțiile te însoțesc peste tot: la piață, la serviciu, în familie, în grupul de prieteni sau în timp ce privești un film. Emoția este dificil de definit. Cu certitudine observi modificări ale feței, ale corpului și ale tonului, precum și ale bătăilor inimii sau respirației. Dar tot ce merge mai departe de atât rămâne încă neexplicat.

 

Ți s-a întâmplat să afirmi în urma unui eveniment că ai avut emoții? Chiar dacă nu se văd, emoțiile se simt.

 

În cazul ăsta, ai simțit vreodată o tristețe atât de mare pe care n-ai dorit să o arăți lumii și ai afișat un zâmbet fabricat? Sau ți s-a întâmplat să ți se pară ceva atât de amuzant, dar știind că o altă persoană s-ar putea simți jignită, te-ai abținut de la râs? Emoțiile nu numai că se simt, dar pot fi controlate.

 

Înainte ca omul să controleze focul, acesta era cel mai mare dușman al său. Emoțiile sunt ca focul, întrucât pot fi extrem de folositoare, dar și extrem de periculoase. Emoțiile controlate se transformă într-un instrument folositor în toate domeniile vieții: familie, carieră, relații, bani, dezvoltare.

 

A controla o emoție nu înseamnă a o ascunde sub preș, ci a o echilibra în funcție de situația în care a apărut și de personalitatea ta în așa fel încât să nu aibă repercursiuni negative asupra ta sau a persoanelor din jurul tău.

 

Suntem martori la controlul emoțiilor în fiecare zi

 

În weekend ne-am așezat la coadă la un magazin de încălțăminte. Zi de sâmbătă, oră de vârf. Era o coadă așa cum nu mai văzusem de pe vremea comunismului, atunci când găseai cu dificultate de încălțat. În spatele nostru s-au așezat la rând alte câteva persoane.

 

Singura casieră încerca să vândă fiecărui client ce ajungea la casă diverse produse pentru întreținerea încălțămintei proaspăt achiziționate. Clienții, deja iritați de timpul de așteptare încercau să o refuze politicos.

 

M-am uitat la câteva persoane din cele ce așteptau în continuare. Unele dintre ele aveau copii mici, altele țineau în mână bilete la filmul ce probabil trebuia să înceapă în curând. Pe fețele și corpurile multora dintre ei se citea iritarea. Și cu toate astea, fiecare reușea să controleze un eventual acces de furie. Era vorba oare de un control conștient al emoțiilor sau de un comportament pe care societatea se așteaptă să-l aibă de la fiecare?

 

De ce nu ne învață nimeni cum să ne gestionăm emoțiile

 

Așa cum am mai spus, emoțiile pot ajuta sau pot face rău. Depinde de intensitatea lor și de momentul la care apar. Nu suntem nicăieri învățați ce înseamnă emoțiile, ce influență au asupra vieții noastre și mai ales cum să le gestionăm la nevoie.

 

Emoțiile sunt rareori înțelese pentru simplul fapt că nu este interesul nimănui să ne maturizăm emoțional. Se presupune că o persoană matură știe să-și controleze emoțiile, respectiv când să le reprime și când să le manifeste. Însă cu cât ne cunoaștem mai puțin emoțiile cu atât suntem mai ușor de manipulat. Mulțimile manipulate și îndreptate către un scop exterior sunt formate din oameni care nu-și conștientizează propriile emoții, ci se identifică cu emoțiile mulțimii.

 

Și totuși încă din copilărie ne ajustăm emoțiile. Furia unui copil este o cauză a unei interdicții din partea părintelui, frica este consecința unui zgomot puternic sau a lipsei de suport, iar dragostea este urmarea afecțiunii și a grijii. Observăm la ce reacționează adulții din jurul nostru și folosim aceste reacții pentru a schimba propriile emoții.

 

Pe măsură ce creștem și devenim adulți la rândul nostru, experiențele de viață pe care le avem au nevoie de emoții echilibrate care sunt necesare pentru dezvoltarea personalității. Emoțiile copilăriei pot fi modificate pentru că acum putem alege. Ca adulți putem să:

-          abordăm sau evităm indivizi, locuri, obiecte care ne oferă emoții plăcute sau neplăcute

-          modificăm situațiile schimbându-le în avantajul nostru

-          ne retragem din situația respectivă sau ne concentrăm puternic pe alt lucru

-        schimbăm felul în care gândim și astfel să ne apărăm psihologic, gândidu-ne la situații mai nefericite decât a noastră

-        modificăm felul în care răspundem prin refugierea în droguri, alcool,  medicamentație, terapie sau hrană.

 

Și totuși ne trezim în situații în care emoțiile sunt mai puternice decât noi. Emoțiile scăpate de sub control se răspândesc ca o boală contagioasă, îi afectează pe cei din jurul nostru și apoi pe cei care intră în contact cu ei. Mai mult, exact în aceleași situații, alte persoane rămân complet indiferente.

 

În exemplul de la magazin erau oameni care așteptau fără să schițeze vreun semn de deranj, precum și oameni care-și încercau să-și gestioneze emoțiile. Unii dintre ei o făceau cu ușurință, iar alții făceau eforturi intense, lucru ce se observa cu ochiul liber.

 

Este evident că suntem diferiți atunci când vine vorba de emoții pentru că suntem diferiți ca personalitate, ca experiențe de viață, ca obiceiuri dobândite sau convingeri formate de-a lungul vieții.

 

De aceea putem citi zeci de cărți despre cum putem să ne controlăm emoțiile, dar e nevoie să ne cunoaștem pe noi înșine pentru a putea aplica metodele care ni se potrivesc.

 

Eu știu că sunt un burete care absoarbe emoțiile celor din jur, simt imediat atât tensiunea neexprimată de persoana de lângă mine, cât și bucuria ascunsă în adâncul inimii.

 

Care este tiparul tău emoțional și cum poți să-ți gestionezi emoțiile

 

Dr. Judith Orloff susține că există 4 tipare emoționale. În funcție de categoria în care ne încadrăm percepem lumea într-un anumit fel, reacționăm la diversele situații ce apar în viața noastră și implicit putem gestiona emoțiile care nu ne ajută.

 

Tiparul emoțional se poate schimba în diverse momente ale vieții sau poți avea comportamente specifice mai multor tipare, dar recunoscând tiparul specific, ai capacitatea de a controla emoțiile în orice situație.

 

Sub fiecare categorie de mai jos ai și câteva întrebări pentru a determina unde te încadrezi.  Dacă răspunsul este “Da” pentru un număr de 1-3 întrebări, atunci ai anumite caracteristici ale acelui tipar, iar dacă răspunzi afirmativ la mai mult de 3 întrebări, atunci ți-ai găsit tipologia dominantă.

 

1.      Intelectualul

 

Cred că pot găsi orice soluție cu ajutorul gândirii analitice?

Analizez punctele pro și contra ale unei situații în loc să observ cum mă face să mă simt?

Prefer să planific lucrurile în loc să le las în voia sorții?

Când oamenii devin prea sentimentali în jurul meu tind să mă inconfortabil?

Obișnuiesc să nu cred în deciziile luate pe baza intuiției?

Am tendința să iau lucrurile prea în serios?

 

Intelectualul este analitic, sclipitor adeseori, determinat și învinge cu ajutorul propriei minți.

 

Puncte forte: are capacitatea de a rămâne pe picioare în situații de criză, rezolvă situațiile dificile cu ajutorul logicii, are argumente solide pentru punctele lui de vedere.

Puncte slabe: întâmpină dificultăți în a recepta sentimentele altora și ale propriei persoane, este adesea prea serios și perceput ca fiind rece sau dur, este obsedat de găsirea soluțiilor.

 

Dacă faci parte din categoria intelectualilor și simți că nu poți ține emoțiile sub control, este nevoie să înveți să empatizezi, să te pui în pielea persoanei de lângă tine. Amintește-ți să respiri înainte să reacționezi și să îți imaginezi că ești tu în aceeași situație. Ți-ar plăcea ca cineva să se comporte cu tine așa cum urma ca tu să o faci?

 

2.      Empaticul

 

Dacă cineva din anturajul meu nu se simte bine încep și eu să mă simt la fel?

Sentimentele mele sunt rănite cu ușurință?

Lumea mă recunoaște pentru sensibilitatea mea?

Prefer să merg cu mașina mea ca să pot pleca atunci când am chef?

Am nevoie de singurătate după ce am stat prea mult timp într-o mulțime?

 

Empaticul se pricepe la ascultat, este sensibil, dăruiește în permanență și este atras de spiritualitate.

 

Puncte forte: bun prieten cu inimă mare și dorința de a ajuta, simț al spiritualiății dezvoltat, intuiție legată de propriile sentimente și sentimentele celorlalți.

Puncte slabe: sensibilitate crescută la emoții, burete ce absoarbe negativitatea celorlalți, dificultăți în a seta limite pentru oamenii ce îi acaparează energia, predispoziție la oboseală psihică sau depresie.

 

Dacă te-ai regăsit în descrierea de mai sus și simți că nu poți controla emoțiile negative înseamnă că le reprimi și încerci să fugi de ele. În acest caz urmează următorii 5 pași:

 

1. spune-ți că poți gestiona situația în timp ce respiri adânc;

2. folosește afirmația: „nu este treaba mea să preiau emoțiile altora”;

3. ia pauze scurte în timpul zilei pentru a te detașa de situațiile apăsătoare;

4. la nevoie, acționează repede; pentru asta caută un loc unde să ai parte de singurătate și să poți decide ce să faci în continuareș

5. fă o listă a situațiilor încărcate emoțional și formulează un plan ca să știi ce ai de făcut când aparș de exemplu: dacă cineva îți cere prea multe, refuză politicos sau dacă petrecutul timpului în aglomerație te obosește, nu ezita să pleci.

 

3.      Piatra

 

Oamenii vin adesea la mine cu necazurile lor?

Am tendința să-mi păstrez calmul când alții și-l pierd?

Mă simt adesea persoana cea mai demnă de încredere din încăpere?

Prefer să evit să vorbesc despre mine?

 

 

Piatra nu emite judecăți asupra altora, are capacitatea de a-și păstra calmul, are simțul practic al situației.

 

Puncte forte: este un pilon susținere pentru alții, se poate înțelege cu aproape oricine, respectă oamenii, se ține de cuvânt și este loial.

Puncte slabe: preferă să evite conflictele în loc să le discute, relațiile sale pot fi lipsite de însemnătate, poate acumula furie și frustrare, nu are interesul să se dezvolte emoțional.

 

Dacă te-ai regăsit în această categorie e nevoie să-ți exprimi emoțiile pentru persoanele apropiate: începe conversații care sunt emoționale și dă-le voie să urmeze cursul firesc, iar când cineva îți oferă un sprijin nu ezită să-l accepți.

 

4.      Fântâna arteziană

 

Mă simt inconfortabil dacă țin sentimentele în mine?

Mi se întâmplă să nu simt limitele emoționale impuse de ceilalți și să pătrund în intimitatea lor?

Mi se spune uneori că vorbesc prea mult?

Mi se pare foarte ușor să-mi exprim sentimentele?

Dacă apare o problemă acționez  la primul impuls?

 

 

“Fântâna arteziană” este o persoană directă, sinceră, spontană, care-și cunoaște emoțiile și nu se teme să le exprime.

 

Puncte forte: negativitatea nu rămâne prinsă în interior pentru că este exprimată, grup de prieteni susținători, iertarea este practicată cu ușurință.

Puncte slabe: căutarea soluțiilor în alte persoane în loc de folosirea propriei intuiții, tranformarea prietenilor în consilieri terapeutici și îndepărtarea persoanelor apropiate, dramatizarea situațiilor.

 

Iată ce poți face pentru a-ți rezolva propriile probleme și a nu mai îndepărta persoanele din jurul tău: definește ce te supără, întreabă-te cum te simți și lucrează cu emoțiile tale (enumeră tot ce ai făcut bine, spune-ți că ai făcut tot ce ți-a stat în putință și găsește soluții pentru viitor).

 

***

 

Eu știam despre mine că sunt un burete de emoții, acum este însă evident că mă încadrez în tiparul empaticului. Aceste tipologii nu sunt bătute în cuie. Folosește ce ți se potrivește, învață în primul rând să-ți conștientizezi emoțiile și ulterior să le gestionezi în favoarea ta.

 

Cu cât ții mai mult emoțiile negative în tine, cu atât este mai mare riscul ca acestea să aibă consecințe mai puțin plăcute asupra psihicului sau fizicului tău: stres, boli, complicații zilnice.

 

Dacă vrei să știi mai multe despre emoțiile tale zilnice, dar mai ales dacă vrei să înveți cum să le transformi în așa fel încât să te susțină pentru a duce o viață fericită și împlinită, te invit să te înscrii la cursul online Emoții 3D.

Acest curs conține uneltele necesare pentru conștientizarea și transformarea emoțiilor ce-ți dau bătăi de cap. Detalii găsești aici.

 

Cu drag,

Simona

 

Sursa foto: Control

Poţi să te abonezi la newsletter pentru a fi la curent cu noile informatii de pe blog!  Vei primi totodată materialul gratuit "4 metode pentru a crea viața pe care o dorești"

Tot ce trebuie să faci este să completezi formularul de mai jos, apoi să confirmi cererea de abonare cu un click pe link-ul din emailul primit.

Articole asemanatoare:

Lasa un comentariu prin facebook:

comentarii prin facebook!

Powered by Facebook Comments

4 comments
sabinamada
sabinamada

folositor acest artiol, atat de mult imi doresc, ma controleaza emotiile negative atat de tare incat m-am schimbat in rau, si chiar persoana draga de langa mine mi-a zis ”nu te mai plac” .multe lucruri nu-mi dau pace, si deveneam paranoica, as vrea sa scap de emotiile astea.

oroszegy
oroszegy


 cind scrii aceste minunate rinduri, poti lua un microfon , si sa le faci "audio-book"/ 

mul mai la indemina de "citit"/ascultat ; gutemberg versus marconi/ 

special 

consideration- web crawler

Simona Culea
Simona Culea moderator

@oroszegy o sa tin cont de propunere. Desi ma acapareaza scrisul, sunt constienta ca timpul nu e intotdeauna la picioarele noastre si e nevoie sa gasim alternative.

Trackbacks

  1. […] să-și facă de cap. A fi intelegent emoțional înseamnă a putea recunoaște emoțiile și a le controla în așa fel încât să ții cât mai departe emoțiile nedorite și să te bucuri de cele […]